Οι Διάττοντες Αστέρες, τόσο οι πραγματικοί, όσο και αυτοί του franchising εμφανίζονται από το πουθενά, κινούνται με μεγάλη ταχύτητα και γρήγορα εξαφανίζονται.
Όπως η βροχή των διαττόντων αστέρων παρατηρείται όταν η τροχιά της Γης συναντά και τέμνει σμήνη σωματιδίων από μετέωρα σώματα, έτσι και η βροχή των επιχειρηματικών προτάσεων franchise παρατηρείται όταν η οικονομία αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και η αγορά ευημερεί.
Το Νοέμβριο του 2014 είχαμε σχολιάσει με ομολογουμένως κυνική διάθεση την κατάσταση στον κλάδο του franchising, στο άρθρο μας «Οι Διάττοντες Αστέρες και οι Μαύρες Τρύπες», όπου στο πλαίσιο του έντονος ενδιαφέροντος για επενδύσεις franchise, είχαν εμφανισθεί διάττοντες αστέρες, ενίοτε και με επιβαρυμένο επιχειρηματικό μητρώο και δρώντας αθόρυβα (π.χ. μέσω γνωστών και φίλων ή μέσω social media) ή και πιο βαρύγδουπα (π.χ. με διαφημίσεις στον οικονομικό τύπο), τελικά, παρόλο που αυτοσυστήθηκαν ως επιχειρηματικοί αστέρες, έλαμψαν για μικρό χρονικό διάστημα και εκμεταλλεύθηκαν δεκάδες franchisees.
Σήμερα, σαφέστατα δεν διανύουμε την εποχή των διαττόντων αστέρων, καθώς η οικονομία είναι επιβαρυμένη από μια σειρά από γνωστά δεινά… αλλά από τη μια οι προσδοκίες για ανάκαμψη με ομολογουμένως θετικές τάσεις και ενδείξεις, το πλήθος των ενδιαφερομένων που αναζητά στο franchising ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον και η στροφή των μεγάλων εταιρειών από τη χονδρική στο franchise και στο e-commerce, αναδεικνύουν τελικά ένα περιβάλλον που ομοιάζει αρκετά με αυτό του 2014 – 2015.
Θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την εποχή που διανύουμε ως μία «Περίοδο Διαστολής του Franchise», όπου δημιουργούνται νέες μικρές αλυσίδες, franchise startups που ενδέχεται να αναδιαμορφώσουν τον χάρτη του κλάδου:
-
Με τις καταξιωμένες αλυσίδες να διατηρούν τα μερίδιά τους, να αναβαθμίζονται και μερικές να επεκτείνονται εκτός συνόρων.
-
Με (λίγες) γνωστές αλυσίδες να παγώνουν την ανάπτυξή τους μέσω franchise και να εστιάζουν στην αύξηση της κερδοφορίας μέσω βέλτιστης οργάνωσης και δίνοντας βάρος στα διαδικτυακά κανάλια.
-
Με (λιγότερες) γνωστές αλυσίδες να καταρρέουν, λόγω αδυναμίας να αναβαθμιστούν και μη δέσμευσης στην θεμελιώδη φιλοσοφία win win του franchising.
-
Με (αρκετές) μικρές αλυσίδες να γίνονται μεγαλύτερες, αξιοποιώντας την ευελιξία του μικρού μεγέθους τους και τις ηγετικές ικανότητες των επιχειρηματιών τους.
-
Με (λίγες) μικρές αλυσίδες, που λόγω τυχαίας ανάπτυξης, έχοντας βασισθεί σε μια εφήμερη τάση ή προσπαθώντας να διεισδύσουν σε μια κορεσμένη κατηγορία, μη διαθέτοντας κάποιο ανταγωνιστικό προβάδισμα, δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν.
-
Με (αρκετές) νέες αλυσίδες, που θα καταρρεύσουν, συμπαρασύροντας και λίγες δεκάδες επιχειρηματιών που θα τις εμπιστευθούν.
-
Με (λίγες) νέες αλυσίδες, που θα αναπτυχθούν γοργά, με καινοτόμες ιδέες και management και θα αποτελέσουν το νέο talk of franchise.
Το 2014, και ακόμη περισσότερο σήμερα συμβουλεύαμε τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες – franchisees, να απευθύνονται στους ειδικούς του χώρου, τους συμβούλους franchise και κυρίως σε αυτούς που αποδεδειγμένα υπηρετούν τον θεσμό και όχι βραχυπρόθεσμα συμφέροντα, λαμβάνοντας υπόψη τους τα έτη ενασχόλησής τους, τις γενικότερες δραστηριότητές τους, το όνομά τους στο χώρο και τις συστάσεις που μπορούν να επιδείξουν.
Επίσης, τους προτρέπαμε να αξιολογούν με ωριμότητα και με σχετική καχυποψία τις επιχειρηματικές προτάσεις που τους παρουσιάζουν οι ίδιοι οι δικαιοπάροχοι (και όχι μόνο), έχοντας κατά νου μια σειρά από σημεία ελέγχου που θα τους αποτρέψουν από επικίνδυνες περιπέτειες, όπως:
-
Έχει κατατεθεί το σήμα της αλυσίδας στις αρμόδιες αρχές; Έχει αυτό εγκριθεί; Σε ποιό πρόσωπο ή νομική μορφή έχει κατατεθεί; Διαθέτει η νομική μορφή του συμβαλλόμενου δικαιοπαρόχου την άδεια χρήσης του σήματος; Η σύμβαση δικαιόχρησης υπογράφεται από το νόμιμο εκπρόσωπο της δικαιοπαρόχου εταιρείας; Η συμβαλλόμενη νομική μορφή στην σύμβαση δικαιόχρησης αναγράφεται στο σχέδιο που σας έχουν δώσει για να μελετήσετε πριν το υπογράψετε;
-
Οι όροι της σύμβασης δικαιόχρησης αντικατοπτρίζουν αυτά που προφορικά σας είπαν, σας έστειλαν ή αναγράφουν στις παρουσιάσεις; Είναι κατανοητή; Μήπως πρέπει να την αναθεωρήσει ένας εξειδικευμένος δικηγόρος;
-
Ο επιχειρηματίας που εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης είναι όντως εταίρος ή μέτοχος στη ανωτέρω νομική μορφή ή δεν φαίνεται, χρησιμοποιώντας παρένθετα πρόσωπα;
-
Ποιό είναι το επιχειρηματικό παρελθόν του δικαιοπαρόχου, τόσο ως επιχειρηματία, όσο και ως brand name; Υπάρχουν καταγγελίες εις βάρος του και κακές κριτικές; Χαρακτηρίζεται από παρελθόν δικαστικών διαμαχών; Χρωστάει στο δημόσιο ή και σε προμηθευτές;
-
Διαθέτει η μητρική εταιρεία γραφεία και υποδομές; Συνεργάζεται με κάποιον σύμβουλο; Είναι στην αρχή της ανάπτυξής της; Ποιοί είναι οι στόχοι της; Ποιά είναι η εμπειρία των ιδρυτών της; Ακολουθούνται οι νόμιμες διαδικασίες στο κύκλωμα εφοδιαστικής;
-
Διαθέτει δίκτυο δικαιοδόχων; Μήπως πρέπει να επισκεφθείτε κάποια καταστήματα και πέρα από την κίνηση που έχουν, να προσπαθήσετε να εκμαιεύστε από τους υφιστάμενους δικαιοδόχους στοιχεία αναφορικά με την κερδοφορία τους και την συνεργασία τους με τη μητρική εταιρεία;
Σήμερα, με την καταναλωτική δύναμη να ασθμαίνει, τα αυξημένα μισθώματα, το υψηλό κόστος ενέργειας και με πληθώρα επιλογών στην αγορά, η επιλογή της ιδανικής πρότασης franchise για εσάς, θα πρέπει να πληροί μια σειρά από πρωτεύοντα κριτήρια:
-
Να διαθέτει ένα κύριο προϊόν, που να ξεχωρίζει και να το προτιμά ο καταναλωτής.
-
Να διαθέτει επιπλέον προϊόντα που να συμπληρώνουν το κύριο και να δημιουργούν προσθετικές πωλήσεις.
-
Να διαθέτει ένα τουλάχιστον δυνατό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον καταναλωτή (π.χ. μοναδικό προϊόν, εξαιρετικό design, κορυφαίο brand, εξαιρετική ποιότητα, δυνατό value for money, κ.ο.κ.)
-
Να διαθέτει συνδυασμό ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων για τους franchisees (π.χ. μοναδικό προϊόν που δύσκολα μπορείτε να προμηθευτείτε ή να παρασκευάσετε μόνοι σας, υψηλά μεικτά περιθώρια κέρδους μέσω καλών συμφωνιών με προμηθευτές, χαμηλή επένδυση, μηδενικά ή χαμηλά entry fees και royalties, δυνατό brand name, υποστήριξη και marketing, κ.ο.κ.)
-
Να λειτουργεί μέσω λιτής οργάνωσης, δηλαδή με χαμηλά λειτουργικά, μισθοδοσία, μισθώματα, ενέργεια.
-
Να υπάρχουν διαθέσιμε περιοχές, όπου αξίζει να ξεκινήσετε το δικό σας κατάστημα, στις οποίες ο ανταγωνισμός είναι αδύναμος.
-
Να έχει η μητρική εταιρεία τη δυνατότητα να βρει για εσάς σωστό κατάστημα προς μίσθωση.
Εν κατακλείδι, ξεκινήστε το δικό σας νέο franchise κατάστημα, επενδύοντας ένα λογικό ποσό και να έχετε υπόψη σας ότι θα χρειασθείτε και ένα εύλογο κεφάλαιο κίνησης. Επιλέξτε μια επιχειρηματική πρόταση, που σε συνδυασμό με την περιοχή δραστηριοποίησής σας, θα προσφέρει ένα προϊόν για το οποίο υπάρχει ζήτηση και θα είναι αισθητά καλύτερο του ανταγωνισμού. Τεκμηριώστε την κερδοφορία σας, αφαιρώντας από τα προσδοκόμενα καθαρά έσοδα, το κόστος αγορών, τα λειτουργικά και το φόρο εισοδήματος (όπως και προκαταβολές και ΕΦΚΑ). Εμπιστευθείτε μια σοβαρή δικαιοπάροχο εταιρεία και έναν άξιο δικαιοπάροχο – επιχειρηματία.
Καλή επιτυχία!